Langere openingstijden, een Eggers-special, het beste van het jaar en kerstklassiekers; zó sluiten we 2024 af

18 december 2024

Niet alleen zijn we álle feestdagen geopend, we pakken ook nog eens extra uit. Wij vinden namelijk dat de feestdagen perfect zijn om in een (blauw, roze of groene) stoel te ploffen, de telefoon op stil te zetten en te verdwalen in de bossen van Transsylvanië (in ‘Nosferatu’) of weg te zakken in de armen van een hartstochtelijke affaire (zoals Nicole Kidman doet in ‘Babygirl’). Dat je daarvoor de zoveelste familieverplichting of kerstborrel moet overslaan, is zo erg nog niet.

 

Langer geopend

Naast de films die in de staart van het jaar extra vroeg in première gaan, voegen we drie specials aan het programma toe: een Close Up van Robert Eggers, The Best of 2024 én Classics at Christmas. Vanwege deze overvolle agenda, zijn we dagelijks langer geopend. Als je wilt, kun je je vakantie dus van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat in Slieker doorbrengen – al zie je dan tegen de jaarwisseling wel sterretjes van de overdosis schermtijd.

Portrait_eggers_Photo credit: Sophy Holland

Robert Eggers: The Depths of Darkness

Op tweede kerstdag gaat ‘Nosferatu’, de allernieuwste film van Robert Eggers, in voorpremière. Eggers is een van de meest iconische (misschien wel dé) horrorvisionairen van deze tijd en daarom, om het jaar goed mee af te sluiten, staat onze allerlaatste Close Up-special in het teken van de Amerikaanse filmmaker.

Hoe? Vier dagen lang, met de aftrap op 26 december, tonen we iedere dag een van Eggers’ klassiekers. Geschiedenis en horror smelten naadloos samen in ‘The Witch’ (27 december), ‘The Lighthouse’ (28 december) en ‘The Northman’ (29 december).

Clockwise from top: James Stewart, Donna Reed, Carol Coombs, Jimmy Hawkins, Larry Simms and Karolyn Grimes. (Photo by Herbert Dorfman/Corbis via Getty Images)

Classics at Christmas

Last Christmas, I gave you… een mooi rijtje filmklassiekers! Want wat is een echte kerst zonder ‘It’s a Wonderful Life’? Iets minder kerst, maar niet minder klassiek is ‘The Third Man‘, de befaamde film noir (met een heerlijke Orson Welles) uit 1949, die dit jaar zo door jullie werd gewaardeerd . Als kers(t) op de taart vertonen we de klassieker in the making ‘The Holdovers’, waarin een handjevol jongens een kerstvakantie op hun kostschool moeten doorbrengen met één chagrijnige leraar.

Yippee-ki-jeetje, wát een jaar

Na jaren hopen en dromen, gebeurde dit jaar eindelijk dat waar we zo lang op hebben gewacht: Paul Mescal en Andrew Scott in één film.

Maar, even zonder gekkigheid, 2024 was een absurd goed filmjaar, en dat hebben we gezien in onze bezoekerscijfers en in jullie reacties. Daarom trappen we 2025 af met een terugblik: The Best of 2024. Op 1 januari vertonen we de mooiste, meest ontroerende en meest doeltreffende films van dit jaar en ja, ‘All of Us Strangers’ zit daar ook bij.

Neuzen vooruit

Waar we met de toppers van 2024 terugkijken, blikken we deze kerstvakantie ook alvast vóóruit. We vertonen namelijk een paar mooie voorpremières die eigenlijk pas in 2025 officieel te zien zijn in de filmtheaters. Denk bijvoorbeeld aan het wonderschone en magische ‘Flow‘, een animatie voor jong én oud, die nu al hoge ogen gooit voor de Oscars. Of het uitermate sterke ‘A Real Pain‘ waarin twee neven elkaar na een lange tijd weerzien. Ook draait A24-productie ‘Babygirl‘ (van onze eigen Halina Reijn), met Nicole Kidman in de hoofdrol, deze feestdagen in onze zalen.