Een film die je gezien moét hebben: Jaws!

Klassieker der klassiekers

Op donderdag 6 juli komt de klassieker der klassiekers ‘Jaws’ weer terug naar het great white scherm. De film uit 1975 wordt beschouwd als een van de belangrijkste en invloedrijkste films aller tijden. Het betekende ook de grote doorbraak van Steven Spielberg (‘Jurassic Park’, ‘E.T.’)

Een film die je gezien moet hebben. Maar waarom?

Innovatief

Een van de redenen waarom ‘Jaws’ zo succesvol werd kwam door de magnifieke spanningsopbouw van Steven Spielberg. Hij laat de haai pas laat opduiken in de film. Het oorspronkelijk plan was om de haai direct vanaf de eerste scène te laten zien, maar door problemen met de techniek achter de haai en het feit dat Spielberg niet blij was met het uiterlijk van het model maakte hij een gedwongen keuze, die uiteindelijk erg positief uitpakte. Hierdoor werd ‘Jaws’ niet een simpele B-film.

Daarnaast was ‘Jaws’ een van de eerste films die uitgebreid gebruik maakte van animatronics en speciale effecten om de haai tot leven te brengen. Het maakte gebruik van een levensgrote mechanische haai die realistisch bewoog en (voor 1975) angstaanjagend overkwam op het grote scherm. Deze innovatieve effecten zorgden voor een nieuwe standaard in de filmindustrie en openden de deur voor verdere ontwikkelingen op het gebied van speciale effecten.

Zomer blockbuster

‘Jaws’ was een van de eerste films die strategisch werd uitgebracht tijdens het zomerseizoen, een periode die destijds niet bekendstond om grote filmreleases. Het enorme succes van “Jaws” leidde tot de ontwikkeling van het concept van de zomer blockbuster, waarbij grote, opwindende films werden uitgebracht tijdens het vakantieseizoen om een breed publiek aan te trekken.

De film creëerde een enorme hype en spanning  met behulp van een uitgebreide promotiecampagne. Het gebruikte onder andere de iconische filmposter met de haai die naar boven komt om potentiële kijkers nieuwsgierig te maken.

Spielberg maakte gebruik van slimme filmtechnieken, zoals de bekende haaienmuziek en het eerder genoemde beperken van de zichtbaarheid van de haai, om de angst van de kijkers te vergroten. Het vermogen van de film om diepe angsten en fobieën aan te wakkeren, maakte het een gedenkwaardige en impactvolle kijkervaring – die tot op de dag van vandaag nog steeds springlevend is.

 

Eenmalig te zien op donderdag 6 juli!