Harmen op pad in Venetië

14-09-22

Onze programmeur Harmen bezocht onlangs het filmfestival van Venetië. Na twee rustige corona edities met beperkte toegang was het dit jaar weer zonder mondmasker in volle zalen genieten van een uitgebreid programma. Lees hieronder zijn verslag.

De prachtige lachende foto van Harmen is door Cineville gemaakt! 

 

Harmen met een grote glimlach in Venetië
Harmen met een grote glimlach in Venetië - gemaakt door Cineville

In de trein

“Dit jaar reisde ik met de nachttrein naar Venetië, wat toch nog wel een toer was in tijden van vertragingen en stakingen. Grappig genoeg bleek ik mijn slaapcoupé met twee medewerkers van Cineville te delen, die me natuurlijk wilden interviewen. Dit interview kun je hier lezen.

Niet alleen Cineville was aanwezig, ook veel andere collega programmeurs en distribiteurs waren van de partij. In Venetië heb ik dan ook vele relaties kunnen bijpraten over Slieker en het Noordelijk Film Festival. Erg handig voor het netwerken en daarnaast ook gewoon heel gezellig, want het is bijna non-stop praten over film film film. Heerlijk!

 

“Het is bijna non-stop praten over film film film. Heerlijk!

Tijdens het festival heb ik meer dan 40 films gezien. Prima te behapstukken als je strak vier per dag kijkt. Daarmee hield ik zelfs nog een middagje over om naar Venetië-stad te varen (het filmfestival is gesitueerd op het rustige eiland Lido) om daar de Biennale Arte te bezoeken waar een geweldige tentoonstelling van Marlene Dumas te zien was in het Palazzo Grassi.

Het filmfestival van Venetië is bovendien voorloper in de distributie van VR en ‘Immersive content’ dus ook daar ben ik me in gaan onderdompelen. Dat smaakt naar meer, want er ging via de Oculus bril letterlijk een wereld voor me open. De VR-installatie ‘Free Soloist: Alex Hummold’ (van de gelijknamige documentaire) was een hoogtepunt, ik waande me echt even op 3000m hoogte in de bergen van Yosemite National Park.

Netflix

Sinds een aantal jaren gebruikt Netflix het festival in Venetië om haar eigen filmproducties te promoten. Zo zag ik de eerste afleveringen van de nieuwe serie van Nicolas Winding Refn (‘Drive’, ‘Only God forgives’), Noah Baumbachs ‘White Noise’, ‘Bardo’ van Alejandro G. Iñárritu en de Marilyn Monroe biopic ‘Blonde’. Op de Netflix-producties die in competitie draaiden was hier en daar wel wat aan te merken, maar het waren uiteindelijk wel de meest uitbundige en ambitieuze films. En natuurlijk zorgt het festival ervoor dat de filmsterren uit die big budget producties aanwezig zijn bij de première, waarmee veel glitter en glamour op de rode loper is gegarandeerd!”

Film, film, film

“Films die er voor mij met kop en schouders bovenuit staken waren ‘Tár’ van Todd Field, Martin McDonagh’s ‘The banshees of Inisherin’, de comeback van Brendan Fraser in Darren Aronofsky’s ‘The whale’ en het boeiende rechtbankdrama ‘Saint Omer’. Ook was ik erg onder de indruk van de Gouden Leeuw-winnaar ‘All the beauty and the bloodshed’, een documentaire over fotograaf Nan Goldin. Films die we hopelijk in het najaar en het komende voorjaar ook in Slieker gaan draaien!

Al met al kijk ik terug op een zeer geslaagde 79ste Mostra Internationale del Cinema. Ontzettend fijn om weer als vanouds gloednieuwe films te zien in volle zalen, te praten over film en interessante mensen te ontmoeten.

Ik kijk nu al weer uit naar volgend jaar!”