La Dolce Vita in Slieker!

01-08-22 | Proef het Italiaanse leven met drie mediterrane films

Slieker haalt deze zomer de mediterraanse zon naar Leeuwarden met drie echte Italiaanse films. Zonnebrillen, sigaretten, vespa’s, strand, en echte espresso’s.

Twee van Italië haar grootste regisseurs komen naar Slieker toe: Federico Fellini en Pier Paolo Pasolini. Deze twee grootmachten zijn tegenwoordig niet weg te denken uit de filmgeschiedenis en zijn eigenlijk verplichte kost voor filmliefhebbers. De twee klassiekers worden aangevuld met het zomerse ‘Supereroi’, van de regisseur van het prijzenwinnende ‘Perfetti sconosciuti’ (‘Perfect strangers’).

Otto e mezzo

Fellini zijn ‘Otto e mezzo’ (of ‘8 1/2’) was in 1963 een groot succes tijdens Cannes en andere festivals over de wereld. Truffaut, filmmaker en -kenner, zei het volgende over ‘Otto e mezzo’: “Fellini’s film is compleet, simpel, mooi, eerlijk, eigenlijk een film die [de hoofdpersoon] zelf wil maken”. ‘Otto e mezzo’ is namelijk een film over film. De hoofdpersoon is duidelijk gebaseerd op Fellini zelf en is zelf dus ook regisseur. In al zijn Italiaansheid probeert deze Guido een film op poten te krijgen, maar dat gaat niet zonder slag of stoot. De film staat al meer dan 50 jaar steevast in ‘Beste film ooit’-lijstjes en geheel terecht. Dankzij Eye is de film volledig opgepoetst en in al zijn originele glorie te zien. “Inventief, tot nadenken stemmend en grappig, ‘Otto e mezzo’ vertegenwoordigt het onbetwistbare hoogtepunt van Federico Fellini’s vele torenhoge prestaties op filmgebied”, vat Jeff Giles van Rotten Tomatoes de film samen.

Mamma Roma

Pasolini’s sublieme blik op het alledaagse Italiaanse leven in Rome, met Anna Magnani als prostituee Mamma Roma, was pas zijn tweede film.  Pasolini begint pas op vrij late leeftijd films te maken. Voordat hij als regisseur furore maakte was hij reeds erkend dichter en schrijver,  maar met deze naar eigen zeggen ‘geschreven taal van de werkelijkheid’ is het een nieuw uitdrukkingsmiddel vergelijkbaar met schrijven, muziek of tekenen:

“Cinema stelt mij in staat contact te houden met de werkelijkheid, fysiek, vleselijk contact. En deze realiteit wordt geleverd in de enige handeling van het filmen, die de dagelijkse realiteit blootlegt”

Zijn keuze voor zwart en wit benadrukt die werkelijkheid. Pasolini filmt lange momenten waarop nauwelijks iets gebeurt, waar hij in close-up gezichten bevriest om alle emoties vast te leggen. Onder andere dit magnifieke stijlelement, kenmerkend voor zijn kritische blik op de realiteit, leverde hem meer dan veertien prijzen en negen nominaties op. Met werken al ‘Het evangelie volgens Mattheus’ en ‘The Canterbury Tales’ zou hij ook na zijn dood in 1975 één van de grote Italiaanse regisseurs blijven.

Supereroi

Enkele jaren terug maakte regisseur Paolo Genovese ‘Perfetti sconosciuti’ (of ‘Perfect strangers’). Een film met een erg sterk script, dat zo goed werd ontvangen dat er prompt een twintigtal remakes in andere landen werden gemaakt. Zo ook in Nederland. ‘Alles op tafel’ kwam in 2021 in de bioscopen met Linda de Mol en Diederik Ebbinge.

Genovese zijn nieuwste film vertelt de liefdesgeschiedenis van de tegenpolen Anna en Marco. Zij is een impulsieve cartoonist; hij is een natuurkundeprofessor die ervan overtuigd is dat alles een verklaring heeft. In hun relatie wisselen tederheid en gevechten, leugens en affectie en geheimen en bedrog elkaar af. Je hebt superkrachten nodig om je hele leven van elkaar te kunnen houden, dat weten Anna en Marco maar al te goed. Daar komt de titel (‘Supereroi’ betekent superhelden) dan ook vandaan.