Stalker

Sovjet Unie, 1979, 163'
Regie : Andrei Tarkovski
Acteurs : Aleksandr Kaydanovskiy, Alisa Freyndlikh, Anatoly Solonitsin

Spirituele reis
Een mysterieuze gids genaamd Stalker leidt een wetenschapper en een schrijver door de ‘verboden zone’, een hermetisch afgesloten terrein vol afval, waar de regels van het gezond verstand niet gelden. Tarkovski’s metafysische contemplatie over de staat van de moderne mens is nu te zien in een schitterende digitale restauratie van productiemaatschappij Mosfilm. De mannen begeven zich op een spirituele reis door een gebied buiten de beschaving, met op de achtergrond de belofte dat geheime wensen van de reizigers vervuld zullen worden.

No future-denken
‘Stalker’ was in de jaren tachtig een cultfilm; de suggestie van nucleaire doem, de anarchistische verhaallijn en de industriële omgeving waardoorheen de drie mannen zich een weg banen, sloten naadloos aan op het no future-denken in menig kraakpand. ‘Het basisthema van ‘Stalker’ is (…) het lijden van de mens die zijn gevoel van eigenwaarde heeft verloren’, schreef Andrej Tarkovski (1932-1986). In het oeuvre van de filmer-mysticus lopen dromen en herinneringen, heden en verleden dooreen. De regisseur viel op door zijn compromisloze houding: entertainment was uit den boze, filmen was Kunst en het leven van de mens een spirituele zoektocht.

Restauratie
Tarkovski’s vijfde lange speelfilm – een vrije adaptatie van de sci-fi-roman Roadside Picnic van de broers Arkadi en Boris Stroegatski – is een van de klassiekers die door de Russische productiemaatschappij Mosfilm is gerestaureerd. Mosfilm werd opgericht in 1923 en richt zich sinds enkele jaren op het behoud en de verspreiding van meesterwerken van de Russische cinema. Van Tarkovski werden ook ‘De spiegel’, ‘Solaris’ en ‘Andrej Roebljov’ gerestaureerd; ‘Stalker’ is nu weer te zien in de originele kleurstelling en mét de originele monosoundtrack.

Artikel uit De Volkskrant
“Stalker (1979), het Russische meesterwerk van Tarkovski, is eindelijk in topvorm te zien in de bioscoop. Filmredacteur Kevin Toma verklaart waarom het meer dan de moeite is dat (nog eens) te gaan zien”. Lees het hier…

Voorstellingen

DELEN: