Klassieker in Slieker: Als de kraanvogels overvliegen

Sovjet Unie, 1957, 95'
Regie : Michail Kalatozov
Acteurs : Tatjana Samojlova, Aleksej Batalov

Meesterlijk gefilmde liefdesgeschiedenis ten tijde van de Tweede Wereldoorlog: een jong stel wordt gescheiden als de Duitsers de Sovjet-Unie binnenvallen. Hij neemt dienst en vertrekt naar het front, maar wat betekent de oorlog voor de thuisblijvers? Gouden Palm Cannes 1958. Regisseur Michail Kalatozov laat de propaganda achterwege en stelt de individuele emoties centraal. Dat maakt deze film over een tragische liefdesrelatie tijdens de Tweede Wereldoorlog uniek binnen de Sovjet-cinema. Zijn nieuwe filmtaal, vol verrassende cameraposities, bereidde de weg voor jonge vernieuwingsgezinde cineasten als Marlen Choetsjiev en Andrej Tarkovski. Het werd, mede dankzij de superieure fotografie van cameraman Sergej Oeroesevski in het brede formaat Sovscope, een klassieker. Digitale restauratie door Mosfilm.

De Russische dooi
Er is een (eenzijdig) beeld van de Sovjet-Unie als een regressieve, totalitaire staat, waarin creatieve vrijheid alleen maar aan banden werd gelegd. De Russische dooi, een kortstondige periode van pakweg 1957 tot 1968, druist daar tegenin: elk clichébeeld van Sovjetkunst wordt erdoor genuanceerd en gecompliceerd; grootse artistieke gebaren gaan hand in hand met subtiele politieke rebellie.

De onlangs gerestaureerde versies van Kalatozovs ‘Als de kraanvogels overvliegen’ en ‘De brief die nooit verzonden werd’ (1959) zijn daar grandioze voorbeelden van. Twee gerestaureerde films van Sovjetregisseur Michail Kalatozov laten de Russische cinema van haar mooiste en meest schrikwekkende kant zien. Een betere introductie op de creatief vruchtbare periode van de Russische dooi bestaat haast niet.

Bezoek de tentoonstelling in Eye filmmuseum
Russische Dooi: De Sovjet-new wave (1957-1968)  2 t/m 22 december in Eye Filmmuseum

Voorstellingen

DELEN: